Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR di atas bumbung (Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports rooftop solar panels (1WC – think IN pictures @1WORLD Community)
Ford's
C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN
panel SOLAR di atas bumbung
Bunyi kereta hibrid seperti cara yang sangat baik daripada squaring bulatan antara cred hijau untuk kereta elektrik dan pelbagai dan kebolehpercayaan yang berjalan pada petrol, tetapi Bagaimana jika anda tinggal di suatu tempat yang sedikit luar grid?
Jawapannya adalah Ford's C-Max Solar Energi konsep (C-Max Solar Energi Concept), memudahkan memasuki pasaran pada pemegang saham minggu depan.
Kereta menggunakan gabungan panel solar kecekapan tinggi dan rangka berasingan atas bumbung dengan kanta Fresnel bertumpu panel untuk memberikan caj betul tanpa menggunakan enjin atau memasangnya ke sesalur kuasa elektrik kepada cahaya matahari.
Dipanggil “pertama-pada-jenis berkuasa matahari kenderaan” oleh Ford, konsep Energi Solar C-Max adalah satu projek bersama yang direka dengan kerjasama berasaskan California SunPower Corp. dan Georgia ‘Institute “f Technology’. Ford melihat konsep sebagai bukan sahaja mempamerkan teknologi, tetapi sebagai satu demonstrasi yang photovoltaics baru muncul sebagai sumber kuasa yang berdaya.
Kunci kepada konsep Energi Solar C-Max adalah dengan bumbung, yang dilindungi dengan 1.5 m persegi (16.1 ka persegi) sel-sel photovoltaic yang direka oleh SunPower. Sel-sel mempunyai sokongan logam bagi sokongan yang lebih besar dan sel-sel silika yang lebih nipis daripada sel solar yang konvensional, menjadikan mereka lebih kuat dan lebih fleksibel, yang membolehkan bahagian atas glassed-in konsep untuk mengekalkan leng-kung diperkemas.
Ford berkata bahawa sel-sel solar menuai tenaga 50% peratus lebih banyak daripada sel-sel yang konvensional, Walau bagaimanapun, kerana ini tidak cukup untuk mengenakan konsep, Georgia Tech direka jenis kereta port dengan bumbung rata yang diperbuat dari-pada akrilik kanta Fresnel yang menumpukan sinar matahari ke atas kereta. Bit pandai adalah sistem trek matahari untuk memastikan ia tertumpu pada panel untuk kesan maksima.
Menurut Syarikat, sistem mengecas menghasilkan lapan kilowatts dalam satu hari, iaitu bersamaan dengan bayaran utama 4 jam. Ford mendakwa bahawa konsep ini mempunyai julat 620 km (998 km) yang sama dengan Energi C-MAX, dengan 21 mi (33.7 km) elektrik sahaja.
Ford menganggarkan bahawa tenaga solar hibrid akan mengurangkan pelepasan karbon dioksida pemilik biasa sebanyak empat tan (4.4 tan) dan akan menjadi berguna untuk kawasan-kawasan di mana pemandu tinggal luar grid atau di mana bekalan elektrik yang tidak boleh dipercayai atau mahal - walaupun ia mungkin tidak begitu besar bagi orang-orang kita yang tinggal di iklim hujan di mana matahari adalah khabar angin selama 4 bulan tahun ini.
Ford berkata bahawa selepas ditayang pada pemegang saham, yang beroperasi Januari ke 10, konsep akan mula ujian untuk menentukan jika Reka bentuk adalah layak untuk permohonan praktikal.
Article: Ford
Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR di atas bumbung (Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports rooftop solar panels (1WC – think IN pictures @1WORLD Community)
Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR di atas bumbung (Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports rooftop solar panels (1WC – think IN pictures @1WORLD Community)
Ford's C-MAX Solar Energi Konsep SUKAN panel SOLAR di atas bumbung (Ford's C-MAX Solar Energi Concept sports rooftop solar panels (1WC – think IN pictures @1WORLD Community)
Ford's
C-MAX Solar Energi Concept sports
rooftop solar panels . . .
A plug-in hybrid car sounds like an excellent way of squaring the circle between the green cred of an electric car and the range and reliability of one that runs on petrol, but what if you live somewhere that’s a bit off the grid? Ford’s answer is its C-Max Solar Energi Concept, which makes its debut at CES next week.
The car uses a combination of high-efficiency solar panels and a separate frame roofed with a Fresnel lens to concentrate sunlight on the panels to give it a proper charge without using the engine or plugging into the electrical mains.
Called a “first-of-its-kind sun-powered vehicle” by Ford, the C-Max Solar Energi Concept is a joint project designed in collaboration with California-based SunPower Corp. and the Georgia Institute of Technology. Ford sees the concept as not only a technology showcase, but as a demonstration that photovoltaics are emerging as an economically viable source of power.
The key to the C-Max Solar Energi Concept is its roof, which is covered with 1.5 sq m (16.1 sq ft) of photovoltaic cells designed by SunPower. The cells have a metal backing for greater support and the silica cells are much thinner than conventional solar cells, making them stronger and more flexible, which allows the glassed-in top of the concept to maintain a streamlined curve.
Ford says that the solar cells harvest 50 percent more energy than conventional cells, however, as this isn't enough to charge the concept, Georgia Tech designed a sort of car port with the flat roof made from acrylic Fresnel lenses that concentrate the sun's rays onto the top of the car. The clever bit is that the system tracks the sun to keep it concentrated on the panels for maximum effect.
According to the company, the charging system produces eight kilowatts in one day, which is the equivalent of a four-hour mains charge. Ford claims that the concept boasts the same 620 mile (998 km) range as its C-MAX Energi, with 21 mi (33.7 km) on electricity alone.
Ford estimates that the solar power hybrid would reduce a typical owner’s carbon dioxide emissions by four tonnes (4.4 tons) and would be useful for areas where the driver lives off the grid or where electricity supplies are unreliable or expensive - though it may not be so great for those of us who live in rainy climates where the sun is a rumour for four months of the year.
Ford says that after being shown at CES, which runs January 7 to 10, the concept will begin testing to determine if the design is feasible for practical applications.
No comments:
Post a Comment