Thursday 3 October 2013

TomTato tumbuhan, tumbuh kedua-duanya tomato & kentang


TomTato plant grows both tomatoes and potatoes

Kami telah melihat beberapa inovasi yang membolehkan untuk berkebun di dalam ruang kecil, termasuk raksasa yang aneh seperti roda, tikar yang menunjukkan anda di mana untuk menanam benih khas disediakan, dan sistem yang membolehkan anda berkembang sayur-sayuran menegak disusun dalam di tingkap anda. TomTato Walau bagaimanapun, adalah dalam liga yang tersendiri - ia adalah sebuah kilang tunggal yang menghasilkan kedua-dua tomato dan kentang pada masa yang sama.

We've seen a number of innovations that allow for gardening in small spaces, including a ferris wheel-like contraptionmat that shows you where to plant specially-prepared seeds, and a system that lets you grow vertically-stacked veggies in your window. The TomTato, however, is in a league of its own - it's a single plant that produces both tomatoes and potatoes at the same time.



Dicipta oleh Syarikat hortikultur Thompson UK dan Morgan, TomTato tidak adalah hasil daripada kejuruteraan genetik. Ia adalah “hanya” atas sebuah kilang tomato ceri dan bahagian bawah tumbuhan kentang putih, yang telah ditambah bersama-sama pada batangnya.

Created by UK horticulture company Thompson and Morgan, the TomTato is not the result of genetic engineering. It's "simply" the top of a cherry tomato plant and the bottom of a white potato plant, that have been grafted together at the stem.


Walaupun ia mungkin untuk mewujudkan kacukan itu untuk masa yang lama, rasa tomato menyebabkan nampaknya telah meninggalkan banyak yang diinginkan. Menurut syarikat itu, bagaimanapun, buah-buahan yang TomTato mempunyai tahap yang Brix (kandungan gula) yang lebih tinggi daripada tomato pasar raya besar, bersama-sama dengan “hanya tahap hak keasidan yang ada hanya tomato lazat.” Kentang dikatakan baik untuk direbus, mashing atau panggang.

While it's been possible to create such hybrids for a long time, the taste of the resulting tomatoes has apparently left much to be desired. According to the company, however, the TomTato's fruits have a Brix (sugar content) level higher than that of most supermarket tomatoes, along with "just the right level of acidity that only the tastiest tomatoes have." The potatoes are said to be fine for boiling, mashing or roasting.


TomTato dibeli sebagai tumbuhan berkembang (dan bukannya dalam bentuk benih), dan berlangsung selama satu musim yang semakin meningkat. Satu tumbuhan dilaporkan boleh menghasilkan sehingga 500 tomato dan 2 kg (4.4 lb) kentang. Maklumat lanjut boleh didapati di dalam video di bahagian bawah halaman.

The TomTato is purchased as a grown plant (as opposed to in seed form), and lasts for one growing season. One plant can reportedly produce up to 500 tomatoes and 2 kg (4.4 lb) of potatoes. More information is available in the video at the bottom of the page.


Thompson dan Morgan menyatakan bahawa ini merupakan kali pertama yang ditambah tomato/kentang hibrid telah dihasilkan secara komersial. Menurut laporan BBC, bagaimanapun, satu lagi kilang itu telah hanya boleh didapati di New Zealand minggu ini. Ia dibuat oleh edibles Incredible, dan dikenali sebagai Kentang Tom (Potato Tom).

Thompson and Morgan states that this marks the first time that grafted tomato/potato hybrids have been produced commercially. According to a BBC report, however, another such plant has just become available in New Zealand this week. It's made by Incredible Edibles, and is known as the Potato Tom.


Jika anda berminat untuk mendapatkan TomTato anda sendiri, dan anda tinggal di UK, anda boleh menempah satu sekarang untuk £ 14,99 (US $ 24). Penghantaran dijadualkan pada akhir bulan Mei depan.

If you're interested in getting a TomTato of your own, and you live in the UK, you can order one now for £14.99 (US$24). Delivery is scheduled for the end of next May.



Article Source: Thompson and Morgan via BBC

Images source: Thompson and Morgan

(Post Source: Gizmag. Edited. Some images added)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...